Tunne markkinat ja löydä kasvusektorisi
-
16.11.2020
Luin inspiroivan artikkelin (www.yle.fi 3.11.20) Kaslinkin perheyrityksestä. Yksi Suomen suurimmista yksityisistä meijereistä oli vuosien varrella rohkeasti investoinut, kehittänyt ja kaupallistanut yritystä eteenpäin. Viime vuosina yritys on keskittynyt kehittämään ja innovoimaan uusia kaurapohjaisia tuotteita, joilla oli myös kansainvälistymispotentiaalia.
Kaslink tunsi markkinansa, ja ymmärsi millä sektorilla kasvua kannattaa tavoitella. Tämä johti myynnin nousuun, myöhemmin yrityskauppoihin Fazerin kanssa ja sen myötä taloudelliseen vapauteen.
Koti- ja ulkomaisilla markkinoilla tapahtuvat kysynnän tai hinnan muutokset ja kilpailijoiden toiminta antavat tärkeää dataa nykytilasta ja signaaleja tulevasta. Hanki tietoa toimintasi tueksi, mieti mikä voisi olla teidän kasvusektorinne ja millä markkinoilla.
Usein yrityksillä on jonkinlainen käsitys vientimarkkinoista, joissa heillä on mahdollisuus menestyä. Pohdi, mitä asioita näiltä markkinoilta tulee selvittää, jotta olettamukset voidaan varmistaa tai kumota. Näitä voivat olla esimerkiksi kilpailevien tuotteiden hinnoittelu, ominaisuudet, myyntikanavat sekä alan kehitys muutaman edeltävän vuoden ajalta. Tieto ja suunnitelmallisuus vähentävät eteen tulevia yllätyksiä ja niiden myötä päätökset ovat perusteltuja myös matkan varrella.
Xportilla on laaja kokemus markkinaselvityksistä eri aloilla ja kohdemaissa, ja haluamme olla myös teidän kumppaninne kansainvälisille markkinoille.
Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!